Benzine

De tweetaktmotor haalt zijn smering uit de tweetaktolie die aan de benzine wordt toegevoegd. Wij vinden dat een mengverhouding van 1:40 goed werkt. 

De tweetaktolie die erbij moet komt in allerlei prijsklassen en kwaliteiten. Over welke olie het beste gebruikt kan worden, heeft ieder zijn eigen opvattingen en ideeën dus dat laten we maar zo. (zolang het maar geen kettingzaag of motorolie olie is)

 

De ouderwetse euro 95 benzine van vroeger gaf nooit problemen. Echter wordt hier tegenwoordig een percentage bio ethanol aan toegevoegd. Denk aan de E10 benzine. D.w.z. dat er 10% bio ethanol aan toe toegevoegd is.  Bio ethanol mag dan wel milieuvriendelijk zijn maar het is een dooddoener voor onze tweetaktmotor. Het neutraliseert als het ware onze mengsmering en dat is funest. We hebben al veel vastgelopen motoren voorbij zien komen.

 

In het geval er aan de pomp niets anders voorhanden is (vooral in België), tank dan super benzine. Het is wel iets duurder maar nooit zo duur dan een revisie motor.

 

Doorsmeren

Anders dan de huidige auto's, hebben onze oude tweetakters wel degelijk op zijn tijd een doorsmeerbeurt nodig. Alle  bewegende delen zoals bv. de fuseekogels moeten van vet worden voorzien. Kortgezegd: als er een smeernippel op zit, dan moet er vet in. Controleer dit elk jaar !!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bron: GVG Oliehandel.